Alla inlägg under april 2013

Av torgrim - 30 april 2013 23:58

Nu börjar det hända saker. I måndag ringde jag tjejen som hade hand om tapeterna o sa att det nog blivit nån miss. Hon berättade då att hon hört övriga prata om mej. Gav mej ett nr o sa att jag skulle ringa dit. Visade sig vara försäljningschefen för Sverige. Ganska mesig kille som igentligen inte visste vad allt handlade om men bara ville framhäva hur bra Ä-hus e på sina leveranser. Utom denna gång, här har dom ju klantat sig rejält, sa han. Så han skulle personligen se till så att jag fick en kontakt så vi kunde gå vidare. Ok, sa jag, det låter ju bra. Dagen efter ringde MW o bokade in ett möte till nästa vecka.
Idag har jag även varit på kommunen o lämnat in bygglovspapperna, check.
Har även letat upp en annan KA för som kommunen sa: AS e jättebra som KA, men ta aldrig nån som Ä-hus rek själva. Leta alltid upp nån själv. O det har vi alltså nu gjort, check. O till MYCKET bättre pris !

Hittills har dock ingen svarat på mitt krav på avdrag på priset. Chefen sa att det måste gå genom kontoret. Jag sa då att då kunde ju han som chef rekommendera dom till ett ge mej ett bättre pris. Får se på tis hur det blir.......Vad gör man igentligen om dom säjer nej ? Kan ju knappast backa nu o det e dom ju väl medvetna om. Hrum, får nog fundera ut hur jag ska göra....

Sen har jag fått lite svar på saker o ting: MP har slutat hastigt o lustigt o stuckit till Los Angeles i USA. TP som jag inte gillade pga hans attityd e chef för LA-kontoret o pappa till MP. Inte konstigt då att han kinka till när jag ifrågasatte deras sätt att sköta en försäljning. Jag kritiserade hans son utan att veta om det :-)

Intriger, intriger ;-)

Av torgrim - 28 april 2013 23:28

Har kommit i kontakt m X som precis flyttat in i sitt hus. Samma kontor o säljare som vi hade o har bara gott att säja om KA. Ett tips från dom var att spela in alt skriv upp exakt vad säljaren sa, för dom lovar mer än vad dom kan hålla.
Imorgon ska H ringa runt o kolla KA, jag ska ringa Ä-hus först o fråga vad det står på min order eftersom jag fått prover hem. Sen ska jag ringa LA kontoret för att se om nån vill sälja ett hus till mej. Mailade i tors o ännu har ingen svarat......

Av torgrim - 26 april 2013 23:20

Jag tror jag smäller av. Idag fick jag tapetprover o golvprover eftersom "det går med stormsteg" tills vi får vårt hus. Allvar ? Prover som ska vara inne hos dom senast 1 maj. Men tack, fick hela helgen på mej att bestämma mej :-(. Nu e ju inte detta aktuellt eftersom vi inte har ett hus att inreda. Ringde direkt när jag såg posten men ingen var kvar, varken i L-krona eller Norrland. Så det blir till att jaga på måndag. Som jag sagt innan: kommunikationen funkar inte på detta företag. Verkar ju lovande för framtiden ;-). Not !

Men jag pratade m en KA som jag gillade. Dyr men trevlig. H fick lite spel att jag ville ha han för H kunde ev fixa billigare. Så det ska oxå kollas måndag, priser allltså.

Av torgrim - 25 april 2013 23:05

Jag har valt helglasade altandörrar redan pga bygglovet men har nu fått tips om att inte ta det i en isåfall o sätta kattlucka där. Slipper på så vis att såga i en ny fin ytterdörr. Smart tänkt !
Vår "lille" kisse på ca 16 år men tror han e ungdomen själv :-) En alldeles röd katt med kort svans o långa morrhår :-). Nån form av amerikansk korthårs katt är det o det bästa m han e hans päls. Dom som e allergiska tål han hyfsat + att hans päls inte fastnar på vanligt vis. Kommer att bli svår att ersätta när den dagen kommer.......

Av torgrim - 25 april 2013 00:30

Har nog åldrats 10år pga besvikelse. Det blir inget hus v 28 som beställt för alla papper kom inte fram i tid. Vår säljare slutade mystiskt bara hux flux o vi fick inget veta. Det betydde att han som skulle hålla koll på alla datumar försvann o ingen annan visste att det var brått.
Så vi står utan säljare just nu. Eller, jag har fått en som jag pratat med, TP, men efter att han i telefon kallade mej för ""lille vän"" så vill jag inte ha m han att göra mer. Såååå oproffsigt! Jag frågade varför MP slutat utan att vi fått besked o då svarar han att MP e faktiskt säljare o han får sluta när han vill o då förstår du lille vän att någon kund måste bli drabbad. Eehhh, så säjer man väl ändå inte ?
Finns en annan säljare MS på kontoret som jag istället ska försöka få kontakt med. Googlar jag han (ja, jag kollar alla :-) ) så har han inte lika gott betyg som MP men jag måste ju ha nån. Jag (o alla andra) tycker att nån form av kompensation borde jag få men det verkar trögt. Snåla norrländare :-(

Jag har skrivit på ett kontrakt men inget görs förrän bygglovet går igenom. Det e såååååå nära att jag hoppar av hela alltet pga deras oproffsighet men omgivningen tycker att jag ska stå ut. Får väl se hur fortsättningen går. Menar, jag (vi) har pengar o viftar dessa under näsan på dom. Har dom råd att bete sig så här idessa tider ? Vi kan lätt bygga ett annat hus från en annan firman. Vi har inte valt Älvsbyhus pga priset som många verkar göra.

Kommer att lista upp all kontakt jag haft m Ä-hus mest för att det kan vara bra att ha allt på pränt om minnet sviker:
3 okt 2012 första kontakten m MP
6 mars 2013 första mötet på kontoret. Mail kontakt fram till nu.
11 mars mailar MP att så fort nybyggnadskartan kommit måste jag maila han. Vi jagar dagar för att hinna.
28 mars mailar MP att vi måste träffas omg. Han kan inte på hela påsken. Jag kan alla dagar.
2 april träffas o skriver papper o bokar huset. Han får lånelöftet via mail o skickar allt dagen efter till Ä-hus.
8 april samtal från MP som talar om att allt e på G
9 april får jag mail att papperna borde vara senast hos oss 11 april annars får jag höra av mej. Vilket jag gör utan att lyckas.
15 april ringer jag till MP o en tjej svarar att han e inte där men jag kan få prata med TP.
17 april ringer jag o pratar 2 ggr m TP
19 april skickar jag ett sms o frågar om vår papper, var de blir av, inget svar. Hade inte möjlighet att ringa men ville ju veta, därför sms.
22 april pratade m TP.
23 april pratade m TP.
23 april pratade m nån från norrland från Ä-hus. Uppfattade han som Ralf (?) Förstod inte han så bra pga dialekten.
23 april 3 samtal det L-krona kontoret för att försöka reda ut allt som hänt.
23 april åkte till LA o skrev på bygglovet som nu ska tas upp nästa gång, 13 juni (!)
23 april avbokat övriga byggare för att Ä-hus inte kan leverera i tid.

Tror jag ska boka en tid med MS o få en genomgång. Vi hade så brått att hinna med alla papper så vi skulle ju pratat detaljer nu efteråt. Vi har inte ens fått en kalkyl som tydligen e det första man gör ;-) Jag har bokat ett hus men vet inte vad jag får. Hur smart e nu detta :-) Fast jag vet ju en del, har pluggat själv. Google e ju ens bästa vän :-!.

Nu e jag trött på att bråka, vill bara ha allt gjort så smidigt det bara går. Så istället för ett sommarhus blir det KANSKE ett hösthus. Om jag inte ångrar mej :-P

Det tråkiga är att jag måste tigga efter en kompensation för alla fel som begåtts här. Ingen har frivilligt sagt att detta ska vi ordna så alla blir nöjda. Jo, Susann på deras fb sida vill det men hon hänvisar ändå till säljaren (som jag ännu inte har.......)

Huvudvärk ! Hade H hållt i husköpet så hade detta nog sköts annorlunda för han e det inte många som säjer emot men jag HATAR att jag ska bli behandlad som en fjant för att jag e tjej. Pappa hjälper mej (rådgivning) o han får ett helt annat bemötande. Men jag ger mej inte så lätt, har fortfarande hopp om mänskligheten att med lite vänlighet kommer man långt. Kanske inte i byggbranschen dock.........

Av torgrim - 16 april 2013 23:18

Idag bar jag ner det sista från lägenheten förutom 2 saker (behöver hjälp till det)). Så imorgon ska jag boka städning så att den e redo för att bo i under vår byggtid. Vi har oxå fått nerklippt ner våra jättebuskar o prydnadsbuskar som stod framför huset. Ser helt naket ut nu :-)

Våra papper har fortfarande inte kommit men däremot har vi fått en omgång till på tomten av kommunen. Först får man inga o sen får man dubbelt ;-)

arg

Av torgrim - 15 april 2013 23:39

Sur som f-n. Våra papper har fastnat på Älvsbyhus ritningsavdelning. Skulle haft dom här förra veckan o idag fick en annan säljare kolla upp vad som händer för min säljare e borta (semester?). Så nu ska jag ha dom här ons,tors eller senast fredag.

Men vi skiter i dom för huset ska väck. Så rivningen e bokad o han börjar mån 27 maj (v 22 ). Så det ger mej 3 veckor till att packa o få bort allt av värde. Stress !!! V 19 ska vi plocka bort fönster o element o liknande för att köra till tippen. Får en liten slant för metallen ;-)
En tjej som var här igår var lite intresserad av innerdörrar osv. Vår snickare e oxå intresserad av vissa saker, så på såvis blir vi nog av m en del. Finns nog dom som hade försökt sälja en del men den tiden finns det inte. Jag e glad bara det försvinner utan nått jobb...... Menar, tid e oxå pengar o riva allt själv o köra till tippen med det kostar. Blir en winwin situation för både oss o de som tar saker :-)

Av torgrim - 7 april 2013 19:41

   

Trots att huset inte ens e påbörjat eller ens byggt så har jag ett helt rum fyllt med NYA inredningsdetaljer :-) Hela huset kommer att gå i en svag sandfärg, inga fondväggar o vita möbler. Förutom soffor som kommer att vara bruna. Jag vill ändra uttryck m detaljer istället. Just nu e jag helt inne på snyggt ruffigt :-) Alla i glas ska vara klarglas ( bild 1). Har tom skänkt bort min servis o kommer att ha en servis i klarglas. På bild 2 har jag köpt lampan o på bild 3 har jag köpt 2 st tavlor som den o kraniet. Har sen innan en massa vapen i gammal stil som oxå ska hänga på väggarna. 

Ovido - Quiz & Flashcards