Alla inlägg under juni 2013

Av torgrim - 30 juni 2013 21:46

Nu börjas det. Packa o fixa har vi gjort ett tag men denna veckan kommer vi att "stycka" av huset. Hålen ska muras igen o bli en hel vägg igen. Så nu får vi gå ut o in genom dörr nr 2 för att komma till nästa del av huset. Detta är den gamla ytterväggen som vi nu bygger upp igen. Kommer bli bakvänt att inte kunna röra sig fritt.......
Det som e skyddat av lakan e halva min garderob. Andra halvan har vi tillfälligt fått plocka ner.

Av torgrim - 27 juni 2013 18:58

blir så ledsen / trött / matt / besviken :-(

Har idag fått svar från försäljningschefen o har tyvärr glömt mitt ärende verkar det som.

"Det var roligt att höra att ni har fått ett husnummer och en leverens vecka. Dock gör jag nog dig besviken då jag menar att Älvsbyhus har inte gjort något fel i det här fallet. Vi kan inte påverka när ett bygglov blir färdigt."


Men Ååååhhh, jag har aldrig sagt något om bygglovet. Var har han fått det ifrån ?  Jag har "gnällt" på hur jag blivit behandlad o hamnat mellan stolarna ( säljarna ) o att ingen vill ta sig an mitt köp. Ett husköp e kanske det största man gör i sitt liv o jag har gjort nästa hela mitt köp genom info från FB o bloggar. Allvar ? E det rätt ? Varför ska man ha en säljare då ? O framför allt, varför ska dom har provision på mitt köp när dom inget gjort ?

Så, ikväll har jag mailat säljaren IGEN med mina frågor, för ska han ha betalt så kan han ju jobba för det lite oxå ? Det e samma frågor som jag nu mailar för 3:e gången, utan svar. Får jag svar denna gången blir jag förvånad. 3:e gången gillt kanske ;-)

Problemet e att dom har mej i ett skuvstäd. Dom vet att jag kommer att köpa för det har jag skrivit på ett kontrakt så varför ska dom göra mej nöjd, tänker dom säkert . Det e ju knappast så att man gör 2 såna här husköp. Dom får betalt o då e dom nöjda. Men jag e fortfarande inte nöjd. Fast nöjd kund bryr dom sig väl inte om......

Alltså, jag e inte så här bitter o jag hatar min egen blogg för att den får mej att verka som en surkärring men jag måste ventilera nånstanns o framförallt är det för att komma ihåg.


FAST idag har jag inrett huset på papper o det blir bra :-) Så nått positivt har det varit idag....

Av torgrim - 24 juni 2013 19:27

Jaha, har idag bokat tid till tekniskt samråd så att vi kan få vårt byggstart. En ny kille som har hand om detta då han som beviljat det slutat. Alla slutar som vi jobbar med :-(. Så jag frågade denna nya vad jag skulle ha med o det mesta har jag men inte en "rivningsplan". Visste inte att man skulle ha nån ? O då frågade jag ändå när jag låmnade in till bygglovet om jag förväntades ordna med mer. Men nä, allt var ok. Men tydligen inte. Har skrivit till K som ska schakta o frågade om han hade detta. Googlade o man ska tydligen uppskatta antal mängd man ska slänga, hur man ska slänga / sortera.
Finns blanketter som man kan skriva ut o ha som underlag. Men jag fattar 0. Jag kan inte uppskatta hur mycket tegel en vägg har.....

Har idag mailat info på Ä-hus om det finns mer info o ge inför schaktningen..
Har även mailat säljchefen o bad snällt om vi kunde bli klara m vår affär. Kompentationen alltså. Jag bad han att inte skulle komma m dumma kommentarer som att rabatt har man runt huset, för ärligt talat, när säljaren sa det så trodde jag att jag skulle smälla av. Så oproffsigt.

Idag har vi börjat flytta upp i lägenheten. På ons tar vi upp sängarna. Så ca 20-22 veckor ska vi bo i detta kyffe :-)

Av torgrim - 19 juni 2013 00:32

Nu drar vi på lite semester över midsommar. O tankar energi inför vad komma skall :-)
När vi sen kommer hem är det dax för oss att flytta upp i lägenheten så att vi kan börja demolera huset. All metall ska i en hög, all plast i en inkl mattorna, fönster ska monteras ner, tak ska till metall, all inredning ska slängas / säljas / skänkas. Osv osv.....
H kommer att vara borta jättemycket denna sommaren så det gäller att ligga i när vi väl kan. Ju mer vi gör nu ju mindre behöver vi göra på vår semester senare i sommar o kan då slappna av lite de veckorna. Kanske ;-) Kan ju inbilla mej det i alla fall....

Glad midsommar !

Av torgrim - 15 juni 2013 15:41

Glömde skriva att detta e 3:dje datumet vi får. Förhoppningsvis det sista ;-)
Först fick vi leverans v 28, sen v 35 o nu fick vi v 42.

Av torgrim - 14 juni 2013 23:44

Min första kontakt m Ä-hus var 3 okt 2012. O sen har det varit en massa turer fram o tillbaka, mest negativt faktiskt. Har varit såååå nära att hoppa av några gånger. Hade H fått bestämma hade vi tagit en annan leverantör. Men jag har hela tiden tänkt att det fixar sig. Hoppet e det sista som överger en.

Vi valde Ä-hus för att det skulle vara smidigt. H ville bestämt ha ett trähus o jag ville ha enkelheten. Här e ett hus m få valmöjligheter o bestämda datumar. Precis som jag ville ha det. Ge mej ett hus m enkel bas så att jag själv kan fixa. Tyvärr är säljarna rena skämten. Allt jag velat ha e en säljare som gör en presentation, så här e det, ska du ha det. Det e allt jag begärt. Vad jag inte velat ha e folk som älskar sin egen röst o inte svarar på frågor. O jag har inte haft många frågor.
Jag vet 2 i min närhet som hoppat av hela alltet pga dessa säljare o på nätet har jag läst om fler. "Ta med bandspelare" "Skriv ner allt o få det signerat" e några av de råd jag fått för att dom haft problem m vad som blivit lovat.
Att inte Ä-hus har bättre koll på sina säljare. Menar, jag vet 2 i min närhet som hoppat av. Hur många fler finns det inte då ?
Strunt samma. Nu e det som det e o vem jag än ringer / mailar så blir jag kopplad till folket i Norrland o dom funkar det med :-)

Så idag har jag då äntligen fått mitt leverandatum. V 42 kommer huset. Grunden görs ca v 38. Inflyttning ca v 46 / 47.
Kunde ev fått leverans v 38 men då var jag tvungen att hinna m byggstartsmötet o få upp allt till Norrland inom 2 veckor o det bedömde jag som svårt. Midsommar o H:s stora affär mitt i. Var sak får ha sin tid. Så det blev ganska exakt 1 år från första kontakten till att huset kommer :-)

Av torgrim - 13 juni 2013 23:36

Japp. Allt klart. Ska ringa o få leveransdatum imorgon :-)

[Bild]

Av torgrim - 11 juni 2013 23:17

K som ska riva vårt hus kom förbi nu ikväll för att gå igenom huset. Kolla material, väggar o golv. Jag tyckte att vi kan väl lägga en liten laddning i mitten men se det går inte :-). Det ska dokumenteras o sorteras in i minsta detalj. Känner mej fullkomligt trygg m K. En riktigt kunnig person som verkligen har koll på detta. Han sa en sak bara som jag inte har koll på. Han sa att Ä-hus kunde leverera brunnen så skulle han se till så den kom på rätt plats till dräneringen han ska göra. Ingår det en brunn ??? Ingen aning....Han säjer att i alla hus ska det ingå en brunn i. Jaha ? Undrar vem jag ska fråga om detta ?
Spännande e det i alla fall :-) På torsdag får jag besked ! Tjoho ! Sen ska vi bara ha ett byggstartsmöte där man går igenom allt formellt o ser så alla papper e iordning. SEN kan vi starta :-P

Ovido - Quiz & Flashcards