Alla inlägg under oktober 2013

Av torgrim - 23 oktober 2013 21:46

Har idag betalt mina tillval. Massa pengar blev det ........

 

Av torgrim - 22 oktober 2013 17:22

Frågade o jo, jag får städa :-) Ville dammsuga upp allt snafs innan alla listor kommer på plats nämligen.

Service killen var här idag o hade lite frågor. Bla om vi bokat besiktning för imkanaler o ovf-nånting. Frågade oxå vad kommunen sa om att vi valt bort en garderob i hallen. Tydligen e vissa kommunen kinkiga m att det ska finnas X antal garderoner till denna storlek på hus.
Skickade alla frågor till KA o han bad mej fixa nr till servicekillen så att han kunde få mer info. Tack :-)

Sitter just nu o funderar på möblering. Visst, stor yta men inte självklart hur man ska ställa möbler. Vi har tex valt större fönster o vill inte sitta m ryggen dit. Samtidigt finns det inte så mycket väggar att ha tv:n på ?? Vill för övrigt inte ha ryggen mot nått utan man ska kunna umgås var man än sitter....I-lands problem, jag vet :-)

Av torgrim - 21 oktober 2013 18:56

Nu har våra byggare jobbat sin sista dag hos oss. Det fattas några bitar i golvet, tapet o lister. Men det gör det andra arbetslaget......
Fina trappan e oxå nu på plats :-)

Av torgrim - 20 oktober 2013 22:43

Service mannen var i huset i veckan fick jag precis reda på. Snickaren saknade material o då kom han ut o lämnade. Fick mej att tänka på NÄR vi ska anmäla felen ?  Får nog be H gå in till snickaren imorgon o fråga hur detta går till. Hittills har vi upptäckt dessa fel: badrums skåpet sönder skruvat, skafferiet  e försmutsat o hål längs m sidorna av klamrar, panel som spruckit på utsidan o en vit kåpa till ventilationen som är sönderbräckt. Några av dessa saker har ju förmodligen gått sönder i transporten men vad jag inte förstår e hur montör som skruvade upp skåpet i badrummet kunde låta det sitta kvar så ? Blir ju bara en massa extra jobb o onödig irritation.


Läser de få bloggar som finns ute ang dessa hus o flera av dom e ganska gnälliga på utseendet av Ä-hus. Då ställer jag mej frågan, hur kan man köpa ett hus av Ä-hus om man inte gillar utseendet ? Priset kan det omöjligt vara för i slutändan blir det ju ändå det samma om man ändå tänker ändra en del.

Men för mej  ( oss ) valde vi just Ä-hus pga dess enkla hus. Jag vill inte ha en massa krusiduller o moderna stora, långa fönster. Tycker inte att det passar på denna typ av hus. Vill man ha det så tycker jag att man ska välja ett modernare hus. Vi bor lantligt o ville ha ett hus som passade in i miljön.


Vad det gäller inredning så har jag en ganska klar bild av hur jag vill att det ska se ut. Har sedan ett år tillbaka börjat köpa på mej en hel del gobitar som ska förgylla vårt hem när det blir klart. Vi har valt en lugn bas i beige o vitt o till det kommer vi att "piffa" till det efter humör :-) Alla dörrar / luckor som vi har är helt släta. Helt vanligt ekgolv. Vissa tycker säkert att det e trist att börja så men jag tycker precis tvärtom. En bas som varar i 10 år måste vara det optimala. Trender de kommer o går.... Varför jag planerar i 10 år är för att det säjs att om man inte vill att livet ska stanna av o bara rulla på så ska man se till så att det händer något kul varje 10 år. En förändring i sitt liv. Hittills har jag lyckats med det :-)

Vad jag INTE vill är att ha ett hem som e som en inredningstidning. Där varje sak har sin exakta plats. Jag vill ha ett hem m liv o mycket rörelse. Må hända att det blir lite kaos ibland o man får spel över röran men det e det värt :-)


Vi då ? Vem e vi ? Eftersom jag fått lite följare så kanske det hör till att man presenterar sig :-). En familj på 3 + katt som lever ett ganska hektiskt liv. Egen företagare (helt olika yrke) båda 2 o brinner för våra jobb, så ledig är man sällan. Ständigt uppkopplad :-) Men trivs man så är det inga problem :-) Startade denna bloggen enbart för min egen skull. Har haft den som min dagbok där jag dokumenterat hela vårt köp o bygge. Var så fruktansvärt besviken i början men har nu släppt allt det negativa o blickar bara framåt. Gjort e gjort o det kan man inte ändra på. Har försökt få gehör i början på "mina problem" men ingen tog mej på allvar så nu struntar jag i det. Vill Ä-hus ha en skit firma som jobbar för dom, så kan jag inte göra mer åt det......


Mitt motto är:

"Jag har ett hus, nu ska jag göra ett hem av det"

Trevlig kväll !



Av torgrim - 18 oktober 2013 16:38

Idag fyller sonen år så jag har tagit han o kusinerna till Busfabriken.

Hemma håller H gille för alla som varit inblandade i bygget. Massor av mat o dricka :-) Jag som ordnat maten o jag har en tendens att överdriva när jag ska bjuda :-). Det värsta jag vet e fat som börjar bli tomma. Då får man hellre äta rester hela helgen ;-)

Av torgrim - 17 oktober 2013 16:48

Taket helt klart, taklister på plats, golvet påbörjat. Men han behöver hjälp m golvet så det blir lite försenat mot vad han planerat. Han trodde att han skulle vara klar på fredag men hans hjälp kommer inte förrän på måndag. Fint blir det :-)

Av torgrim - 16 oktober 2013 22:39

Idag när G pratade m byggarna så berömde dom oss för att vi städade undan så bra :-). O jag som hela tiden tyckt dom var duktiga o röjde efter sig. Påverkar väl varandra :-) Dom var tydligen inte vana vid detta...Men H hatar mögröra så han går ut hela tiden mellan kunderna o plockar. Fint ska det vara !

Besiktningen e flyttad :-( En vecka fram. Kommunen ska oxå vara m o han var bortrest när vi andra hade bestämt. Typiskt när man bara vill komma i ordning.....

Av torgrim - 15 oktober 2013 17:00

Taket e klart, innetaket påbörjat, ventilationsrör dragna. Snickaren tror han e klar denna veckan m sitt jobb :-).
Har beställt mat till fredagens gille :-)

Ovido - Quiz & Flashcards